BİLGİ KURAMI (TOK)
• Bilgi Kuramı dersi (TOK) koşulu, diploma programının eğitim felsefesinin merkezinde yer alan üç önemli bileşenden bir tanesidir.
• Dersin amacı öğrencilere, bilmenin çeşitli yollarını öğretmek, bilgi alanları üzerinde eleştirel düşünmelerini, kendi kültürlerinde ve kültürlerde hatta daha geniş çerçevede bilginin rolünü ve doğasını ele alma becerilerini geliştirmektir.
• Bilmenin farklı yollarına, bilginin farklı çeşitlerine ayrıntılı ve amaçlı bir sorgulama getiren TOK dersi, neredeyse tamamen, sorulardan oluşan bir derstir. Bu soruların temelinde de “Nasıl biliyoruz?” sorusu yatmaktadır.
• Sorgulama, temelde öğrencilerde diğer dersleri veya konuları daha derinlemesine irdeleme ve sentez yapma alışkanlığının kazandırılmasına yöneliktir.
• Bu derste, doğru veya yanlış cevaplar yoktur; ancak yargılama, savunma ve bilgi kavramlarına ilişkin ölçütler bulunmaktadır.
• TOK dersi, aynı zamanda öğrencinin Diploma Programı için tutarlılık sağlamasında önemli bir rol oynar. TOK dersinde bilginin doğasını incelemek, akademik konu alanlarını açar ve bu alanları birbirine bağlar, öğrencilere kendi bilgilerini daha bilinçli uygulayabilecekleri yolları gösterir.
• Diploma almaya hak kazanma koşulu olarak öğrenci iki senelik program boyunca 100 saatlik TOK dersi almaktadır.
CAS - YARATICILIK, FİZİKSEL ETKİNLİK, TOPLUM HİZMETİ
IB felsefesinde yer alan “bireyin bir bütün olarak eğitimi” büyük ölçüde CAS ile gerçekleştirilir.
CAS'ın amacı, öğrencinin IB öğrenen profili özelliklerini (araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli, dönüşümlü düşünen) geliştirmesine yardımcı olmaktır.
Diploma Programının merkezinde bulunan CAS, 3 alandan oluşur. IB DP öğrencileri için 18 ay boyunca bu üç başlığın tümünde çeşitli faaliyetlere katılmak ve bu alanlardan en az biriyle ilgili olan ve en az bir ay süren bir CAS projesini tamamlamak zorundadırlar.
Yaratıcılık (Creativity), ''Özgün veya yorumlayıcı bir ürüne veya performansa yol açan fikirleri keşfetmek ve genişletmek'' olarak tanımlanır. Okul müfredatı dışındaki, görsel ve gösteri sanatları, müzik, dijital tasarım, yaratıcı yazarlık, film yapımı, mutfak sanatları , el sanatları, … yaratıcılık örnekleri olarak verilebilir.
Fiziksel Etkinlik (Activity), ''Sağlıklı bir yaşam tarzına katkıda bulunan fiziksel hareket'' olarak tanımlanır. Okul müfredatı dışındaki, her türlü spor, dans, bahçe ve doğa işleri, hayvanlar ile yapılan etkinlikler, ... fiziksel etkinlik örnekleri olarak verilebilir.
Toplum Hizmeti (Service), ''Otantik bir ihtiyaca karşılık olarak, toplulukla karşılıklı iş birliğine girme'' olarak tanımlanır. Hizmet etkinlikleri, başkaları için ve başkaları ile beraber işler yapmak ve buna kendini adamayı gerektirir. Çevre projeleri, deprem yardımları, ilk yardım kursları, sivil savunma, huzurevi ve çocuk esirgeme kurumunda yapılan çalışmalar, hastanelerde hasta ziyaretleri, müzelerde gönüllü çalışma, başka okullarda maddi ihtiyacı olan öğrencilere ders verme, yardım amaçlı fon oluşturma etkinlikleri, UNICEF, … toplum hizmeti örnekleri olarak verilebilir.